Monday, November 8, 2010

Takziah Untuk Semua Mangsa Banjir Besar...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Banjir besar yang melanda di Negeri Kedah Darul Aman dan Negeri Perlis Darul Sunnah merupakan banjir terburuk yang pernah dilalui oleh kedua-dua negeri tersebut. Banjir yang melibatkan 5 daerah di Negeri Kedah itu juga telah menyebabkan hampir 50,000 mangsa dipindahkan ke tempat permindahan mangsa banjir.

Banjir tersebut jugak telah mengakibatkan hampir 80% Bandaraya Alor Star ditenggelami air. Tetapi saya berasakan mungkin ada hikmah di sebalik semua kejadian tersebut. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya kami akan beri percubaan kepada kamu, sehingga kami buktikan orang yang bersungguh-sungguh dari antara kamu dan orang yang sabar dan hingga kami nyatakan hal kamu.” (Surah Muhammad, ayat 31)

Saya amatlah bersyukur kerana keluarga saya semuanya selamat walaupun air tersebut naik hampir paras pinggang. Di sini, saya ingin mewakili mahasiswa UTM IC untuk mengucapkan ucapan “TAKZIAH” kepada semua mangsa dan rakyat kedua-dua negeri tersebut. Semoga kejadian tersebut, membuatkan kita semua lebih mendekati Allah Taala.

Saya juga di sini ingin berkongsi beberapa keping gambar yang diambil oleh penduduk Hutan Kampung, Alor Star berkaitan dengan banjir tersebut. Oleh itu, marilah bersama kita memuhasabahkan diri. Insyaallah…









Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: