Monday, January 17, 2011

Suka Duka Latihan Industri 1...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Hampir 2 minggu saya menyepi dari sebarang penulisan disebabkan kesibukan setelah bergelar seorang “Pekerja”. Banyak sebenarnya yang ingin saya kongsikan di sini sebagai tempat untuk saya luahkan pahit manis setelah hampir 3 minggu berkhidmat di Firma Firdaus & Associates di Taman Melawati.

Pertamanya, apa yang boleh saya kongsikan adalah berkenaan dengan kepercayaan dan sokongan yang diberikan oleh pegawai dan penilai di situ yang begitu “terbaik” memberi tunjuk ajar walaupun saya kadang-kadang kebingungan dengan perkara baru.

Saya juga diberi kepercayaan untuk melukiskan plan bangunan untuk Banglo yang berjuta-juta ringgit, membuat inspection untuk harta tanah kilang, membuat pengiraan bagi penilaian harta tanah strata, membuat evidence dan pelbagai lagi yang boleh dikatakan sebagai ilmu baru yang patut saya ambil.

Keseronokan itu juga membuatkan saya begitu “Berkobar-kobar” untuk pergi bekerja walaupun kadang-kadang amat memenatkan badan. Tapi selagi masih boleh bertahan, saya akan cuba buat yang terbaik. Insyaallah… Saya ingin sangat berkongi pengalaman ini bersama-sama junior-junior saya tetapi kesibukan yang membataskan untuk saya membuat sedemikian.

Saya pernah terfikir, “kenapa semasa saya di tahun1, para senior tidak berkongsi atau diadakan satu pertemuan hujung minggu antara mentee-mentor untuk berkongsi pengalaman supaya apa yang kita belajar di dunia realiti dikongsikan bersama dengan mahasiswa yang sedang belajar, betul tak???”

Tapi, apa-apa pun masa telah berlalu, so, sekarang kita perlu pandang ke hadapan supaya tidak tergelincir di mana-mana. Hehehehe….


Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Diploma Pengurusan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
Wan_hazem90@yahoo.com

1 comments:

Shafiq Izwan said...

xkn x best bile da start keje kan? hehe.