Wednesday, February 2, 2011

Orang Berjaya Adalah Mereka Yang...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Mata tak terpejam, jari masih menari-nari ini menunjukkan aku masih belum mengantuk untuk tidur. Tanpa membuang masa, pagi ini, saya ingin berkongsi satu kata-kata hikmah, kata-kata perangsang, kata-kata semangat yang saya perolehi ketika berpraktikal di Firdaus & Associates.

Ini adalah sebagai satu perkongsian ilmiah saya bersama sahabat-sahabat dan pembaca-pembaca blog saya yang budiman. Kita mesti terfikirkan selalu, bagaimana untuk menjadi seorang Insan yang berjaya. Ini saya perolehi semasa saya sedang bekerja sebagai pembantu penilai, dan ianya cukup bermakna buat diri saya. Jom hayati bersama…

ORANG BERJAYA ADALAH ORANG YANG…



• Orang-orang Berjaya memahami “Kegagalan untuk merancang adalah merancang kegagalan”.
• Orang-orang Berjaya adalah mereka yang ‘FOKUS’ dan tahu apa yang mereka inginkan.
• Orang-orang Berjaya mempunyai masa melebihi 24 jam dalam sehari dengan menggunakan masa orang lain.
• Orang-orang Berjaya percaya pada konsep Penjenamaan.
• Orang-orang Berjaya biasanya mewujudkan “Niche Market”.
• Orang-orang Berjaya percaya akan diri sendiri.
• Orang-orang Berjaya mempunyai disiplin yang tinggi.
• Orang-orang Berjaya tidak akan menunda-nunda kerana percaya hari ini lebih baik dari esok hari.
• Orang-orang Berjaya bijak dan berani membuat keputusan.
• Orang-orang Berjaya adalah orang yang konsisten dan bersederhana dalam perilaku mereka.

p/s : Semoga pesanan dan perkongsian ini dapat memberi kita sedikit motivasi untuk mencapai cita-cita dan impian kita masing-masing. Insyaallah…

Ikhlas dari saya,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Diploma Pengurusan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: