Thursday, November 24, 2011

Aku Permata...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Setiap orang ada kelebihannya masing-masing. Setiap orang ada kekurangannya juga. Ada yang berupa. Ada yang berharta. Ada yang cerdik pandai. Ada yang gila-gila. Semuanya itu bagaikan satu keistimewaan yang diberikan tuhan kepada mereka.

Di situasi yang berbeza, kita akan berdepan pula dengan pelbagi jenis ragam manusia. Ada yang baik. Ada yang nakal. Ada yang jahat. Ada yang berakhlak. Dan pelbagai lagi la. Situasi yang paling menyakitkan hati apabila kita berhadapan dengan perilaku yang tidak berperikemanusiaan oleh sahabat baik kita sendiri. Betul atau tidak? Anda sendiri akan lalui.

Biarlah diriku ini dianggap ‘bodoh’ tetapi aku sendiri tahu di siapa diriku !
Biarlah diriku diperlekeh sesuka hati tetapi aku sedar siapa diriku !
Biarlah aku dimalukan sedemikian rupa tetapi aku mengetahui siapa diriku !

Aku tahu apa yang bermain di fikiranmu wahai sahabat ! Kesunyian ? Aku tahu engkau dalam kesunyian sebab itu kesempatan selalu diambil olehmu. Mahukan kawan ? Aku tahu engkau perlukan kawan untuk membuktikan yang engkau ni seorang ‘mesra kawan’. Pandai ? Aku tahu engkau pandai sebab itu engkau sesuka hati memalukan orang. Popular ? AKu tahu itu yang engkau mahu sebab itu engkau selalu dengki dengan orang yang lebih darimu. Dan engkau akan jadi ‘Hero’ tatkala pertelingkahan berlaku yang berpunca sendiri dari dirimu.

Aku percaya :
ALLAH MAHA ADIL
ALLAH MAHA BERKUASA

Sekarang ini aku ingin kongsikan satu lirik yang cukup hebat dan baik. Ini sebagai perkongsian untuk kita sendiri mengenali dan melalui kehidupan yang berliku. Dan pesananku, janganlah kita tunduk dengan orang-orang sedemikian. Percayalah pada diri, bahawa kita mampu buktikan yang kita boleh ! Aku Permata. Kau Permata. Semuanya Permata. Terimalah AKU PERMATA.


AKU PERMATA.

Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan

Di sudut kecil hatiku sering berkata
Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya
Ku beranikan diri menongkah arus yang deras
Demi hari esok ku relakan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Aku hanya ingin merasa
Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula
Hanya titipkanlah doa
Agar permataku terus bersinar
Agar permataku terus bersinar

p/s : Suatu hari nanti, kau sendiri akan kenal siapa dirimu itu !

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

1 comments:

Andri said...

Hmmm ... tak baik rendahkan diri apalagi sesama umat manusia ... kan awak dah kata kalo awak ni adalah permata. Pun tak baik pula berprasangka blm tentu orang tuh pandang awak demikian ... hehehe jangan tersinggung pula ... advice dari seorang kawan tak dikenal ... peace