Tuesday, December 27, 2011

Sedarlah Diri !!!

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

SEDARLAH DIRI !!!



Mencari kegembiraan itu pasti
Mencari kebahagiaan itu juga mesti

Tapi apa akan terjadi
Jika pemimpin yang aku kagumi
Mencabuli taraf dan hormatnya sendiri

Ingat ! Aku bukan lidi
Yang mudah untuk kau kecapi
Yang mudah untuk kau genggami
Mengekormu ke mana ke mari

Sedarlah diri !
Sebelum egomu terus membakari
Dirimu yang goyah tatkala dibasahi
Peluh dan air liurmu yang basi

Dunia hari ini
Takkan tunduk dengan perilaku sebegini
Tiada hormat dari diriku sendiri

Sedarlah dari lamunan yang tinggi
Kuasa dan harta bukan mudah dijual beli
Dan sesekali tidak termakan dek kebodohan sendiri

Aku sendiri akan menentang orang sebegini
Tak patut untuk aku tunduk dan ikuti
Melainkan engkau merendah diri
Dan terus sujud mengadap Ilahi
Memuhasabahkan diri
Lalu tersedar dari mimpi…

*Kepada semua pembaca blog saya, puisi ini ditujukan khas buat mana-mana pemimpin yang masih tidak ‘Sedarkan Diri’. Dan tiada kaitan dengan mana-mana pihak atau sebagainya. Oleh itu, fahamilah dan hayatilah rintihan hatiku ini… Kita sama-sama doakan agar mereka ini berubah dan kembali ke pangkal jalan… Insyaallah…

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: