Sunday, May 13, 2012

PIDATO : Keruntuhan Institusi Kekeluargaan - Apakah Puncanya?

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Baru-baru ini saya terlibat sebagai Peserta bagi Pertandingan PIDATO yang dianjurkan Sempena MINGGU GENERASI RABBANI (MGR) oleh Jawatankuasa Kolej Mahasiswa Kolej Tuanku Canselor yang diadakan pada 11 Mei 2012 bertempat di Dewan Astana KTC. 

Malangnya pertandingan tersebut tidak dapat diteruskan disebabkan kurang penyertaan hanya saya seorang saja peserta PIDATO yang juga mewakili Kolej Tun Dr Ismail. Mulanya agak terkilan tetapi mujurlah niat saya hanya sekadar ingin berkongsi pendapat dalam PIDATO tersebut dengan perspektif hujah yang saya buat dan hasilkan kurang dari 14 jam dari masa pertandingan berlangsung. 

Betullah anggapan saya sebelum mengesahkan kepada AJK Pelaksana Pertandingan PIDATO iaitu Saudara Syazilie kurang 24 jam dengan menyatakan bahawa masihkah ada mahasiswa atau mahasisiwi yang berani sahut cabaran untuk berpidato secara terbuka dengan 5 pilihan tajuk yang diberi iaitu : 

1. Dunia Akhir Zaman : Di Mana Peranan Kita ? 
2. Masa Depan Negara : Pemuda Harapan Bangsa 
3. Harga Seorang Muslimin 
4. Keruntuhan Institusi Kekeluargaan : Apakah Puncanya? 
5. Cabaran Selepas Alam Pengajian : Apa Persediaan Kita? 

Dan apa yang saya dapat katakan adalah saya seorang saja yang BERANI untuk menyahut cabaran berpidato tersebut dengan tajuk pilihan yang ke-4 bagi Pertandingan PIDATO ini. 

Saya juga ingin mengucapkan Sekalung PENGHARGAAN dan TAHNIAH kepada JKM KTDI kerana dapat mencari sekurang-kurangnya seorang peserta untuk pertandingan PIDATO ini yakni saya, berbanding SEGELINTIR KECIL kepimpinan lain yang bersungguh menyatakan akan menghantar wakil tetapi HANYA SEKADAR MANIS DI MULUT SAJA, LANGSUNG TIADA ! 

Masa saya berlalu begitu sahaja hampir 2 jam, mujurlah ada beberapa orang AJK Pelaksana termasuk Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UTM, Saudara Munzir Musa yang duduk bersama-sama dengan saya dan berborak sambil berkongsi pandangan dalam beberapa isu semasa yang dibicarakan.

Apa-apa pun, saya ingin ucapkan berbanyak TERIMA KASIH kepada AJK Pelaksana bagi Pertandingan PIDATO sempena MINGGU GENERASI RABBANI (MGR) yang bertungkus-lumus dengan aktiviti yang diadakan ini. Dan TERIMA KASIH juga dengan pemberian Cenderahati. Insyaallah, jika ada peluang sekali lagi, saya akan turut-serta dalam berpidato di masa akan datang. INSYAALLAH… 

Sebelum itu, saya ingin kongsikan TEKS PIDATO saya sebagai perkongsian dengan para pembaca blog bagi penulisan saya kali ini. Jom hayati dan berimaginasi saya sedang berpidato di depan anda semua. Hehehe… =) 


Sekian, Wallahua’lam… =) 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: