Monday, April 29, 2013

Singapore... Aku Datang !

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Dah lama saya menyepi dari meng‘up-date’ perkongsian-perkongsian, detik-detik manis duka lara, artikel-artikel dan sebagainya lagi di blog yang semakin berhabuk. Tapi apa-apa pun, saya sangat bersyukur kerana purata sehari yang sudi melawat blog saya masih kekal 200 ++ ke atas. Semoga perkongsian-perkongsian manfaat ini dapat memberi satu perubahan dan ilmu buat anda semua yang setia ‘follow’ blog saya ini. 

SINGAPORE…AKU DATANG ! 

Itulah yang cuba ingin saya kongsikan bersama-sama dengan para pembaca blog saya buat kali ini berkenaan pengembaraan saya pagi tadi di Singapore. Singapore adalah Negara ketiga yang saya lawati. Kalau sebelum ini berpeluang ke Indonesia dan Thailand, dan kali ini Singapore menjadi sasarannya yang ketiga. 

Pertamanya saya nak ucapkan ‘Terima Kasih’ kepada Yusrin Faiz (Atlet Sukma Negeri Perlis) kerana sudi ajak saya untuk mengembara ke Singapore. Pengembaraan yang cukup bermakna ini memberi seribu satu ketenangan buat saya setelah berminggu-minggu berdepan dengan suasana program/aktiviti, mesyuarat2 rasmi/tidak rasmi, tugasan-tugasan projek, ujian-ujian dan sebagainya lagi. Dan sekurang-kurangnya pengembaraan saya ini memberi satu impak positif untuk saya melihat suasana baru di Singapore. 

Banyak perkara-perkara baru yang dapat saya tengok dan belajar di sana terutamanya melibatkan ‘hormat-menghormati antara anak muda dengan orang tua’. Ianya memang tidak dapat disangkal terutamanya berkali-kali kejadian tersebut berlaku di depan mata saya ketika di dalam MRT. 

Perjalanan saya ini selama seharian di Singapore ini memberi banyak pengalaman indah ketika di sana. Suasana di sana lebih kurang sepertimana di Malaysia. Tapi keselamatan di sana menampakkan sangat tinggi dan selamat terutamanya di tempat-tempat sunyi. Orang-orang di sana juga agak peramah ketikamana kami menanyakan tempat-tempat yang sesuai dikunjungi di sana. 

 Antara tempat menarik yang sempat kami kunjungi adalah Esplanade Park, Rafalles Palace, Arab Street, Melayu Street, Bugis Junction, Masjid Sultan, Marina Bay dan beberapa tempat lagi. Semuanya kami redah menggunakan public transport. Mengikut perancangan bajet yang betul, Alhamdulillah, perjalanan kami di sana sangat jimat. Siap dapat beli ‘ole-ole’ lagi untuk keluarga. Hehehe… =) 

Sekian, Wallahua’lam… 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: