Tuesday, October 29, 2013

Pembentangan Kertas Seminar Latihan Industri (LI)...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

ALHAMDULILLAH, selesai juga pembentangan Kertas Seminar menerusi Latihan Industri yang dilakukan sepanjang hampir 3 bulan di Majlis Bandaraya Alor Star. Pembentangan kali ini melibatkan seorang ahli panel iaitu Pensyarah dari Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah UTM. 

Hampir sebulan lebih menangguhkan pembentangan Kertas Seminar ini disebabkan salah faham yang berlaku antara saya dengan pihak fakulti menyebabkan ianya tergendala sehinggalah ianya dimaklumkan semula oleh seorang Pensyarah Kanan FGHT kepada saya. 

Gelabah habis sebelum melangkah masuk ke bilik VIP di FGHT dan hanya berbekalkan ungkapan ‘Bismillahirahmanirrahim’ serta ilmu pengetahuan yang ada menguatkan lagi untuk yakin dalam setiap kata-kata yang diungkapkan. Dengan hanya 10 slide yang dipersembahkan dan saya lebih memfokuskan kepada aspek penerangan dan penghujahan membuatkan bilik tersebut kelihatan tenang termasuk bagi sesi soal-jawab. 

Di kesempatan ini, saya ingin berkongsikan 10 slide yang dipersembahkan oleh saya sebagai perkongsian ilmu yang tak seberapa ini. Semoga dimanfaatkan oleh semua yang membacanya. Bersamalah melihat hasil kerja saya dalam membuat Kertas Seminar yang bertajuk ‘Prosedur Kelulusan Pembangunan Tanah Di Majlis Bandaraya Alor Star Bagi Maksud Pelancongan Ke Atas Tanah Kerajaan. Kajian Kes : Sungai Kedah’. 


Ini merupakan kali kedua saya menjalani Latihan Industri, jika sebelum ini saya memilih syarikat swasta iaitu Firdaus & Associates Professionals Property Sdn. Bhd, tetapi kali ini saya mencuba untuk melihat situasi dan budaya kerja di badan kerajaan pula maka saya memilih Majlis Bandaraya Alor Star. 

Banyak juga pengalaman yang dapat saya kutip sepanjang hampir 3 bulan saya di MBAS. Insyaallah, setiap ilmu yang saya pelajari dan tunjur ajar yang diberikan oleh penyelia dan rakan-rakan staf, akan saya manfaatkan sebaik mungkin. Insyaallah… =) 

Akhir kata, saya ucapkan ‘Terima Kasih’ kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung semasa saya menjalani Latihan Industri ini. 

Sekian, Wallahua’lam… =) 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
Ijazah Sarjana Muda Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) 
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah 
Universiti Teknologi Malaysia 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: