Tuesday, November 10, 2015

Malaysians United Run 2015 by Institut Onn Jaafar...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Sebelum terlambat, saya nak ucapkan ‘Selamat Menyambut Perayaan Deepavali’ buat rakan2 saya dan pembaca blog saya yang beragama Hindu. Semoga terus harmoni dalam Negara yang berbilang kaum… J

Malaysians United Run 2015

Hari ni, aku hanya nak kongsikan mengenai satu aktiviti yang aku sertai bersama sahabat baik aku, Adnan Abu Bakar & Ahmad Hasif iaitu ‘Malaysians United Run 2015’ yang diadakan pada 1 November 2015 yang lepas bertempat di Padang Merbok, Kuala Lumpur.

Aku boleh dianggap bertuah apabila berpeluang menyertai salah satu aktiviti larian yang terbesar di Malaysia yang melibatkan hampir 19,000 peserta. Program anjuran Institut Onn Jaafar ini turut tercatat di dalam ‘The Malaysia Book Of Records’. Program ini dirasmikan oleh YB Dato Seri Hishamuddin Tun Hussein, Menteri Pertahanan Malaysia.

Larian kali ini hampir 4.7km antara jarak yang jauh yang pernah aku sertai. Apa yang best kali ini adalah larian kali ini agak santai. Penyertaan kali ini adalah sebagai salah satu sokongan aku terhadap aktiviti riadah yang santai dalam membawa masyarakat hari ini ke arah ‘Fit Malaysia’.

Di situ aku juga berpeluang berjumpa dengan sahabat2 lain dan sempat bertegur sapa dengan kenalan-kenalan yang ada. Apa yang aku nampak, aktiviti seperti ini seharusnya diberi perhatian dan sokongan untuk kita mengeratkan ukhuwah antara satu sama lain. 




Serba sedikit yang aku tahu mengenai Institut Onn Jaafar adalah sebuah pertubuhan yang memfokuskan terhadap golongan miskin dan yang kurang berkemampuan dalam memberi bantuan menerusi aktiviti kesukarelawan dan khidmat komuniti.

Insyaallah, ada rezeki kita jumpa di lain waktu dan tempat. Apa yang penting, aktiviti yang baik dan bermanfaat seharusnya diberikan sokongan yang berterusan. Cuma saya agak kurang bersetuju dengan mentaliti segelintir rakyat Malaysia yang…. Hahaha… takpa lain kali saja aku cerita…hahaha

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: