Wednesday, June 22, 2016

Independence Day : Resurgence (2016) - Pertembungan Makhluk Asing dan Manusia...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Alhamdulillah, esok cuti bersempena Nuzul Quran. Kalau ikutkan tahun lepas semasa bekerja di Alor Setar, aku cuti di awal Ramadhan tetapi bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, cuti diambil pada hari Nuzul Quran. Insyaallah, dengan masa cuti yang ada itu kita penuhkan dengan aktiviti-aktiviti berfaedah. Insyaallah. Hajatnya esok aku nak berbuka di Masjid Wilayah Persekutuan dengan Ustaz Khairul Anwar. Insyaallah... ;)

Ada juga terlintas nak masuk ofis sekejap esok untuk setelkan sedikit kerja dan habiskan masa dengan membaca buku terbaru yang aku beli baru-baru nie iaitu 'Sayalah Malala Yousafzai' dan membaca buat kali kedua 'Merentas Amerika'. Tadi pun sempat berkongsi pengalaman membara ke beberapa negara dengan bos aku dan aku merancang untuk ke Indonesia tahun depan. Korang doakan la semuanya berjalan dengan lancar. Insyaallah.

INDEPENDENCE DAY : RESURGENCE - Pertembungan Makhluk Asing dengan Manusia...

Tadi petang aku sempat berkongsi mengenai satu movie yang aku tonton iaitu 'Now You See Me 2 (NYSM2)', dan sekarang aku nak kongsikan pula satu movie yang juga aku baru tonton iaitu Independence Day : Resurgence yang aku teruja terutamanya di dalam trailernya memaparkan part/secene mercu tanda Malaysia iaitu KLCC turut ada di dalam movie ini.


Movie arahan Roland Emmerich ini diterajui dengan barisan pelakonnya yang hebat seperti Liam Hemsworth, Jeff Golblum, Bill Pulman, Jessie Usher dan pelbagai lagi cukup menguatkan lagi movie ini dengan pelbagai latar belakang yang berbeza seperti berada di bulan, di bumi dan pelbagai lagi. 

Sebenarnya aku tak tengok pun lagi filem pertamanya iaitu Independence Day (1996) dan aku tak tahu sangat perjalanan movie nie dan aku terus tengok sekuelnya iaitu Independence Day : Resurgence. Movie ini aku anggap satu movie yang penuh dengan gambaran di masa hadapan terutamanya dengan kecanggihan teknologi pada zaman dan tahun tersebut.

Sebelum tue, aku nak kongsikan sinopsis movie nie dulu untuk korang faham perjalanan ceritanya,

"Filem ini merupakan lanjutan dari filem pertamanya yang dikeluarkan 20 tahun lalu. Filem ini mengisahkan mengenai usaha sekelompok manusia melindungi bumi dari serangan makhluk asing. Mungkin ada yang masih ingat pada filem pertamanya di mana terjadi serangan makhluk asing dari luar angkasa yang menggunakan banyak pesawat. Semua tentera dan teknologi dikerahkan namun tetap tidak boleh menyerang alien tersebut sehinggalah pada akhirnya dijumpai penyelesaian dengan menanamkan virus pada pesawat induknya sehingga semua pesawat alien hancur.

Untuk sekuel kali ini ianya turut menyaksikan semua negara yang ada di seluruh dunia bergabung dan bersatu melawan makhluk asing ini. Banyak juruterbang terlibat dengan pertarungan ini namun hanya beberapa orang saja yang selamat."

Ok tak sinopsis dia? Ada yang tertarik untuk tengok movie ini hujung minggu? Apa yang aku tonton, aku bagi hanya 7/10 bintang saja sebab movie nampak masih kurang 'ummppphh ' dari segi perjalanan ceritanya dan kurang dari segi kesan bunyinya dan banyak lagi la kekurangannya. Tapi apa-apa pun, movie ini masih mampu memberikan aku kepuasan untuk ditonton.

Tengok movie nie sekali dengan Wak Doyok, Ikon Fesyen Malaysia...
Apa yang aku tahu, movie nie mengambil jarak masa yang cukup lama untuk wujudkan sekuelnya dan sebenarnya ianya sudah dirancang pada tahun 2009 namun ianya baru digarap beberapa tahun sebelumnya. So, apa lagi? Selamat menonton movie nie... ;)

*Aku ada kongsikan trailernya - klik link nie : TRAILER dan aku ada satu soalan kuiz untuk korang pembaca blog aku, klik link nie - KUIZ.

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari saya,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: