Thursday, June 23, 2016

Travelog Mr Backpacker : Merentas Amerika by Badrul Hisham...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

'Teruskan membara' 
Itulah ungkapan pertama yang dilemparkan kepada aku oleh Saudara Badrul Hisham tatkala aku memegang dan membelek buku Travelog Mr Backpacker : Merentas Amerika by Badrul Hisham semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang dibuat di MAEPS, Serdang. 

Aku bersama barisa penulis dan Saudara Badrul Hisham adalah disebelah kanan aku yang pakai baju warna merah putih hijau tue... ~
Dalam hati aku, siapalah mamat yang tegur aku nie. Pastu aku teringat dengan muka dia sama ja dengan penulis buku Advantura Pulang Ke Malaya (APKM). Pastu aku bertanya, nie penulis buku APKM ka? Pastu mamat nie balas, ya ! Aku tersentap kejap...haha

TRAVELOG MR BACKPACKER : MERENTAS AMERIKA by Badrul Hisham

Siap balut lagi buku nie... ;)
Nie buku kedua yang aku miliki hasil tulisan tangan oleh seorang anak muda yang begitu banyak pengalamannya mengembara ke sekeliling dunia selepas terbitnya buku 'Advantura Pulang Ke Malaya' dan terbaru yang aku miliki hasil tulisan beliau adalah 'Kompilasi Travelog 7 Benua' yang turut menampilkan beberapa penulis yang lain.

Buku Merentas Amerika di atas sekali...haha ~
Sebelum tue, aku nak ucapkan TAHNIAH dahulu buat Saudara Badrul Hisham kerana menjadi salah seorang penulis kembara yang aku minati dan aku ikuti hasil tulisan beliau dan perkongsian beliau di Instagram selain Saudara Meor Farid Asyradi dan Saudari Siti Noridah. Aku suka baca buku-buku mereka ini kerana penulisannya yang mudah difahami, mudah digambarkan dan sekali sekala mampu merasai suasana mereka mengembara di serata dunia.

Nie kedua-dua buku tulisan Saudara Badrul Hisham yang dah aku miliki... ~
Berbalik kepada buku 'Travelog Mr Backpacker : Merentas Amerika by Badrul Hisham' ini aku tertarik untuk berkongsi serba sedikit mengenai penulisannya yang cukup memberi impak positif kepada aku terutamanya merasai pengalaman beliau menerusi buku ini seterusnya membuatkan aku berkhayal seketika merasai apa yang dia lalui sepanjang pengembaraan beliau merentas Amerika yang penuh warna-warni dan corak liku yang cukup menarik.

Empunya badan cukup bertuah kerana dari satu mukasurat ke satu mukasurat, aku sendiri merasai seperti bersama-sama dengan beliau merentas Amerika bermulanya dari New York sehinggalah ke Brazil aku seolah-olah turut mengembara bersama walaupun aku tahu aku sedang membaca pengalaman orang di atas sofa di rumah aku.

Apa yang aku boleh kongsikan adalah buku 'Travelog Mr Backpacker : Merentas Amerika by Badrul Hisham' ini bukan sebuah buku kosong yang tiada faedah dan tiada manfaat tetapi buku ini aku boleh anggap sebagai satu buku yang cukup memberikan inspirasi untuk aku terus berjalan melangkah ke luar kepompong untuk mencapai impian di langit. Setiap babak atau peristiwa yang berlaku sepanjang pengembaraan penulis ini memberikan banyak persoalan sehinggakan ianya mampu membuatkan kita berfikir sejenak melihat suasana di luar negara.

'Aku lagi rela belanja duit untuk merantau melihat dunia daripada beli rumah banglo 10 juta ringgit dan risau rumah kena pecah masuk'
-Badrul Hisham, 2016-

Benar ! Kadang-kadang aku terfikir perkara yang sama. Saudara Badrul Hisham ini cukup bertuah kerana dapat mengembara ke beberapa tempat yang pernah aku lihat di tv, majalah dan internet seperti New York, Niagara Falls, White House, Disneyland Florida, Texas, Grand Canyon dan macam-macam lagi. 

Buku ini mesti dibaca oleh semua pembaca blog aku, untuk sama-sama merasai pengalaman dalam pengembaraan oleh anak muda yang cukup berani melihat dunia dan sentiasa tak putus asa. Dan buku ini turut menjadi ilham dan inspirasi aku untuk aku akan menjelajah juga ke Amerika suatu hari nanti walaupun sekarang baru jelajah 7 buah negara saja berbanding saudara Badrul Hisham yang telah menjelajah 42 buah negara. Perghhh...

Part mana yang paling best? Bagi aku untuk #MerentasAmerika ini, aku tertarik dengan perkongsian penulis di Tajuk 9 : Ditangkap Koboi Texas. Mana taknya, kalau aku pun terkejut dan takut kalau tiba-tiba polis datang dengan sepucuk pistol dan jerit untuk keluar dari kereta. Siap digari lagi kesemua kawan saudara Badrul nie dan last-last dapat tahu yang dorang memandu laju. Perghhh...satu pengalaman tue... hehe ~

Apa-apa pun, aku bagi 10/10 bintang buat buku 'Travelog Mr Backpacker : Merentas Amerika by Badrul Hisham' yang cukup memberikan manfaat dan perkongsian ilmu mengembara. Insyaallah, mendoakan agar saudara terus mengembara dan berkongsi lagi pengalaman mengembara itu. Harap dapat bertemu lagi dengan saudara Badrul Hisham suatu hari nanti. Insyaallah...

Sebelum akhiri entry kali nie, aku nak kongsikan satu promo flight ke Busan, South Korea (Klik sini).

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: