Wednesday, August 17, 2016

Sadako VS Kayako : Sumpahan Yang Memakan Diri...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Yeahhh, I'm now officially part of #TeamAzizul. Hehe TAHNIAH to Bro Azizulhasni Awang kerana berjaya meraih pingat kedua negara dalam Olimpik Rio 2016 dengan meraih Pingat Gangsa bagi Acara Keirin Berbasikal. Tahniah #therocketpocketman Malaysia. Memang terbaek bro !

Aku sebenarnya tak nak ulas lagi mengenai Ikon Sukan yang memang aku teringin jumpa ketika di universiti. Dan aku masih ingat lagi bertapa lelahnya untuk aku deal dengan Bro Azizulhasni Awang ini untuk bawanya ke UTM bagi Program IKON SISWA bersama-sama dengan YB Dato' Razali Ibrahim (ketika itu Timbalan Menteri Belia dan Sukan) dan Saudara Syamsul Yusof (Pengarah Filem Terbaek Malaysia) tapi apakan daya, semuanya tidak menjadi akhirnya bertukar konsep dan menggantikan dengan panel lain. Tapi apa2 pun, Bro Azizulhasni Awang tetap Ikon Sukan yang aku minati bersama-sama dengan Dato Lee Chong Wei dan Datuk Nicol Ann David.

Insyaallah, nanti aku nak buat satu entry mengenai Ikon Sukan - Bro Azizulhasni Awang nie dan aku amatlah berharap dapat bertemu dengan beliau suatu hari nanti. Insyaallah... Fullstop kejap bab nie ! Haha...

SADAKO VS KAYAKO : Sumpahan Yang Memakan Diri...

Semalam aku berpeluang hadiri ke malam tayangan premiere filem Sadako VS Kayako yang dibawa khas oleh TGV Pictures termasuklah dengan membawa dua watak utamanya iaitu Sadako dan Kayako. Filem ini mengambil watak hantu dari filem The Ring dan Juon yang dipertemukan dalam satu penceritaanya yang melibatkan dua kisah yang berbeza.



SADAKO

Kisah hantu Sadako ini dibawakan menerusi pengkisahan mengenai video sumpahan. Seorang profesor berkaitan dengan kisah-kisah hantu ini ada memberikan satu lecture mengenai kisah-kisah hantu termasuklah video sumpahan. Sehinggalah beliau menawarkan sejumlah wang sekiranya ada pelajarnya menjumpai video sumpahan asal.

Kisah bermula di mana 2 orang pelajarnya membeli set video terpakai di sebuah kedai barangan terpakai. Apabila mereka pulang, mereka terlihat ada video di dalamnya dan salah seorang dari mereka menontonnya sehinggalah akhir. Selang beberapa minit, bunyi telefon berbunyi dan membuatkan ramalan mengenai video sumpahan itu memang benar-benar berlaku.

KAYAKO

Kisah hantu Kayako pula dibawakan menerusi pengkisahan mengenai rumah tinggalan orang. Seorang pelajar perempuan yang baru berpindah di kawasan berkenaan merasa tidak senang apabila melihat rumah tersebut. Pelbagai perkara pelik berlaku ketika dia melalui depan rumah tersebut.

Kisah bermula apabila 4 orang budak berada di depan rumah tersebut dan berselisih dengan pelajar perempuan tadi. Setelah keesokan harinya, budak-budak itu dilaporkan hilang sehinggalah pelajar perempuan tadi mendapat berita tersebut. Dirinya mulai tidak senang sehinggalah di malam hari dia terjaga apabila melihat kelibat budak yang hilang itu di dalam rumah tersebut.

Fullstop!

Hantu Sadako dan Kayako bertemu apabila masing-masing berebut untuk menghantui seorang pelajar bernama Yuri dimana beliau menerima sumpahan video tadi di bawah pengaruh Hantu Sadako. Akan tetapi Yuri juga telah masuk ke rumah tinggalan orang itu menyebabkan hantu Kayako. Akhirnya mereka bergaduh sesama sendiri. Nak tahu cerita lanjut? Kenalah pergi ke pawagam menyaksikannya sendiri... Hahah... ;)

Secara keseluruhan aku berpuas hati dan aku berikan 7/10 bintang terhadap filem ini. Cuma aku sedikit kecewa dengan pengakhiran movie ini yang dianggap tergantung. Huhuhu... ~

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: