Friday, November 11, 2016

Malaysia Urban Retreat Festival 2016 (MURFEST '16)...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Alhamdulillah, bertemu kita sekali lagi untuk entry pertama bagi bulan November 2016 ini. Pejam celik, pejam celik, sekejap saja kita dah semakin menghampiri penghujung tahun 2016. Sebenarnya banyak benda yang aku nak kongsikan di blog aku melibatkan kisah travel di Busan & Pulau Jeju, South Korea yang dah lama aku simpan entry aku itu. Pastu, review aku mengenai beberapa buah teater seperti Janda Setinggan, Le Jeu La Julia, Tergantung & Syahid Duka Pura dan review filem seperti The Doll dan lain-lain lagi.

Sebelum tue, aku nak ucapkan sekalung 'Tahniah' buat Donald Trump kerana hasil kempennya itu yang bersifat agresif, akhirnya berjaya juga beliau menakluki White House sebagai Presiden Amerika Syarikat yang terbaru. Aku antara orang yang mengikuti perkembangan semasa mengenai pemilihan Presiden Amerika Syarikat ini kerana aku percaya di masa ini, setiap negara pasti berdepan dengan saat getir termasuklah pemilihan presiden ataupun pilihanraya umum. Malaysia? Aku jangkakan bahawa Malaysia juga akan menjadi tumpuan nanti apabila parti Kerajaan yang sediada bertembung dengan pakatan pembangkang yang bakal ditunjangi oleh bekas Perdana Menteri Malaysia. Wallahua'lam...

Malaysia Urban Retreat Festival 2016 (MURFEST '16)...

Apa itu MURFEST? Mulanya aku tak mengetahui langsung kewujudan MURFEST ini sehinggalah aku mendapat infomasi mengenai program ini menerusi Malaysia Tourism Centre (MaTic) yang mengkhabarkan event ini kepada aku. Dan aku mencuba nasib untuk menawarkan diri menjadi sebagai sukarelawan sehinggalah dipanggil interview di Bangsar. Alhamdulillah, aku terpilih...hehe :)

Ok, apa yang menariknya program ini adalah melibatkan tiga (3) perkara/subjek utama yang diangkat iaitu 'Wellness, Music & Dance' yang dibuat secara terbuka dan tertutup. Dimana ianya melibatkan hampir 80 fasilitator dari seluruh dunia untuk berkongsi ilmu mengenainya. Ianya juga dibahagikan kepada beberapa tempat yang dikenali sebagai Mini Studio, Prana Studio, Community Pavilion, Panaz Pavilion, Gratitude Pavilion, Community Amphitheatre dan lain-lain lagi yang melibatkan penyertaan dari pelbagai negara, agama dan bangsa.


Aku juga cukup bertuah kerana berpeluang berkumpulan dengan pelbagai sukarelawan dari negara yang berbeza seperti Indonesia, Nigeria, Syria dan lain-lain lagi dibawah seliaan Mrs Yasho. Dan aku juga berpeluang mengenali beberapa orang kenalan baru yang terlibat sebagai peserta dari pelbagai negara seperti Australia, India, Amerika, Francis, Italy dan lain-lain yang sedikit sebanyak memberikan peluang untuk aku berinteraksi dengan mereka.

Selain dari itu, aku juga berpeluang untuk mencuba beberapa aktiviti yang dikategori sebagai Yoga, Music, Dance, Fitness, Healing dan Talks. Ianya dikira sebagai cukup bertuah kerana dapat belajar secara dekat dengan pakar-pakar dalam bidang masing-masing. Aku turut mencuba beberapa aktiviti seperti 'Fuctional Brazilian Fitness', 'Cuban Rumba', 'The Secret To True Weight Loss', 'Capoeira', 'Hip Hop Dance', 'Brazilian Afro Dance', 'Retro Bollywood Dance' dan lain-lain lagi. Memang terbaek.

Antara aktiviti lain yang disediakan tetapi tidak sempat aku sertai seperti GloKL Party, Dyana Yoga, Fly Yoga, Breath of Bliss, Gong Theraphy, X-Tend Barre, Samba, Jump Fitness, Lucid Dreaming, Folk Bollywood dan lain-lain lagi sememangnya padat dengan pelbagai aktiviti yang cukup memberikan kepuasan kepada peserta. 














2 hari suntuk aku menghabiskan masa sebagai sukarelawan yang aku anggap ianya cukup memberikan kepuasan, pengalaman dan pelbagai ilmu tambah terutamanya melibatkan gaya hidup sihat. Dan peluang dan kepercayaan yang diberikan kepada aku itu cukup untuk aku menggunakan sebaik mungkin. Dan Insyaallah, sekiranya program seperti ini diadakan lagi. Aku mesti akan sertainya lagi. 

Sekian, Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: